LOB
Opleiding Maatschappelijk zorg n3/n4
Locatie:
Crebo 23181
Cohort: 2017-2020
Schooljaar: 2018 – 2019
Semester: 3
1. Context
Je bent begonnen aan semester drie, leerjaar 2. In dit semester staat je ontwikkeling als beginnend beroepsprofessional centraal. Je gaat voor de tweede keer op stage waar je vaardigheden en kennis opdoet, verrijkt, verdiept en verstevigd. Je krijgt te maken met een nieuwe omgeving en nieuwe mensen. In leerjaar 1 zat je m.b.t. de BPV in de oriënterende fase. Je had nog behoefte aan aansturing, structuur en concrete aanwijzingen. In leerjaar 2 zit je in de begeleidende fase. Je hoeft minder aan de hand te worden genomen, je hebt vooral behoefte aan coaching.
2. Plaats in de opleiding
|
Semester 1 – 3 - 5 |
Semester 2 – 4 - 6 |
Leerjaar 1
|
|
|
Leerjaar 2
|
X |
|
Leerjaar 3
|
|
|
3. Kwalificerend niveau
Omschrijving:
Gedurende de opleiding werk je aan verschillende competenties die van belang zijn voor jou als medewerker in de maatschappelijke zorg. In leerjaar 1 ben je gestart met de kwaliteitenreflectie. Je hebt onderzocht waar je goed in bent, wat je kan en hoe je deze kwaliteiten in zet. Hier gaan we in leerjaar 2 uiteraard mee door. Aangezien je steeds dichter bij de eindstreep komt is het ook steeds belangrijker te weten wat je wil, dus waar je voor wil gaan. Dit noemen we de motievenreflectie. Om te weten wat je wil is het belangrijk te weten wat je beroep inhoudt en wat daarin de mogelijkheden zijn. We gaan samen op werkexploratie. Dit doen we met behulp van verschillende (leer)activiteiten. Als je eenmaal weet waar je heen wil en hoe je daar komt dan zijn je lob’ers en overige leden van het team er om te sturen in je loopbaan (loopbaansturing). Niet alleen de lob’ers en leden van je team kunnen je hier bij sturen/ondersteunen. Je kunt hier uiteraard ook je eigen netwerk voor inzetten. In semester 2 heb je al onderzocht hoe je netwerk er uit ziet en hoe je ze kunt benutten. Nu is het zaak om vooral te kijken naar hoe je je netwerk kunt uitbreiden. Met andere woorden, je gaat netwerken.
Gewenst resultaat:
Je onderneemt stappen om vakkennis, vaardigheden en beroepshouding te verbeteren zoals geformuleerd in je POP van eind leerjaar 1. Hierbij gebruik je het door jou geschreven PAP en de feedback die je ontvangt van je werk- praktijkbegeleider, lob’er, docenten en studiegenoten en leden uit je netwerk. Je onderzoekt wat je wil na de opleiding en wat je daar concreet voor nodig hebt. Hier gebruik je verschillende bronnen bij.
4. Doelen
Bloom
|
De student:
|
AEC
|
Je werkt aan de in leerjaar 1 opgestelde POP en PAP. Tussentijds evalueer je de door jou opgestelde doelen en trek je conclusies. Aan het eind van semester 3 stel je je POP en PAP bij voor semester 4.
|
AEC
|
Je hebt onderzocht wat je beroep inhoudt en wat daarin de mogelijkheden zijn.
|
AEC
|
Je hebt feedback gevraagd en ontvangen m.b.t. je leerproces, ontwikkeling tot beginnend beroepsbeoefenaar en je beroepshouding.
|
AEC
|
Je kan benoemen welke loopbaanankers er zijn en welke op jou van toepassing is.
|
AEC
|
Je reflecteert op je eigen kwaliteiten en motieven.
|
BAEC
|
Je presenteert je professionele ontwikkeling en geeft aan hoe je je loopbaan stuurt richting je ambitie.
|
AEC
|
Je hebt tijdens intervisie een beroepssituatie ingebracht en besproken waar je een concrete leervraag bij hebt. Op deze beroepssituatie heb je gereflecteerd vanuit een reflectiemethode naar keuze.
|
5. Studiebelasting
2u per week
6. Toetsing
Om Studieloopbaanbegeleiding met een voldoende af te ronden heeft de student de onderstaande eindopdrachten en de 5 BPV-oefenopdrachten met een voldoende afgerond. De student heeft een actieve leerhouding en laat de verantwoordelijkheid zien passend bij de fase van de opleiding.
Houding en product:
- Een professionele en actieve houding tijdens de les;
- Houden aan de omgangsregels die door de klas en mentor zelf zijn opgesteld;
- Heeft alle onderdelen van de eindopdracht S3 met een voldoende afgesloten.
Eindopdracht S3:
LOB
- Een gepersonaliseerde LOB portfolio met daarin opgenomen
- Onderdelen eindopdracht S1
- Onderdelen eindopdracht S2
- Mijn loopbaanankers
- Uitvoeringsverslag “Initiatief nemen”
- Interview
- Evaluatie POP/PAP
- Evaluatie en conclusie per leerdoel.
- Wat neem ik mee naar semester 4?
- 360°C feedback op de typerende beroepshouding.
BPV
- 5 x planningsformulier, 1 van iedere oefenopdracht, ondertekend door de werkbegeleider. Dit is het startbewijs voor uitvoering van de oefenopdracht.
- 5 reflecties op de oefenopdrachten volgens de wegwijzer, stap 5 reflecteren.
- 2 reflecties vanuit een reflectiemethode naar keuze waarin een beroepssituatie centraal staat die ingebracht/besproken wordt tijdens intervisie.
- BPV oefenopdrachten B1-K1-W5, B1-K1-W6, B1-K1-W7, B1-K2-W1, B1-K2-W2 (planning van de volgorde mag je zelf bepalen; zie de lesplanner voor de inlevermomenten).
7. Bronnen en materialen:
- BPV oefenopdrachten
- Algemeen deel Beroepspraktijkvormingsgids Maatschappelijke Zorg.
- Studiehandleiding
- Albeda LOB kaders
8. Bijlagen:
- Bijlage 1: Checklist voor de student
- Bijlage 2: Stappenplan “Aan de slag met jouw BPV opdracht”
- Bijlage 3: Planningsformulier BPV opdracht