Doelgroepen
Planning
De lessen zijn onderverdeeld in theorielessen (2 lesuren) en toepassingslessen (2 lesuren). In de lessen‘toepassen’ wordt de theorie middels opdrachten verwerkt. Daarbij kijkt de student in het eerste deel van het semester naar zijn/haar eigen ontwikkeling. Wenselijk is dat één docent beiden lessen geeft (zowel toepassen als theorie).
Weken |
Inhoud |
---|---|
1 |
Ontwikkelingspsychologie, wat is dat? Theorie: Fasen van ontwikkeling Ontwikkelingsaspecten Praktijk Voorwaarden voor ontwikkeling (koppeling theorie aan ervaring student) Fasen van ontwikkeling (thema: ‘terugblik op jouw babytijd’) |
2 |
Baby’s Theorie - Voor de geboorte - Veilige hechting/ onveilige hechting Ontwikkelingsgebieden van de baby Praktijk Baby’s Pedagogen -Bowlby en Emmi Pikler -Opbrengst van interview verwerken: |
3 |
Peuter Theorie Ontwikkelingsgebieden van de peuter Praktijk Pedagogen: -Thomas Gordon Opvoedingsstijlen Opvoedingsmiddelen Ontwikkelings-gebieden van de peuter koppelen aan eigen ontwikkeling Opvoedingsstijlen koppelen aan eigen ontwikkeling |
4 |
Kleuter/ schoolkind Theorie Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind Taal-ontwikkeling Praktijk Kleuter/ schoolkind Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind koppeling naar eigen ervaring Werkvorm: Laat studenten een oefening verzinnen voor kleuter/ het schoolkind gericht op taalontwikkeling of motorische ontwikkeling. |
5 |
Puber Theorie Ontwikkelingsgebieden van de puber Puberbrein Praktijk Thema’s: Pesten, uitsluiting, groepsgedrag,Seksualiteit De docent biedt werkvormen/ opdrachten aan die aansluiten bij de thema’s pesten/ seksualiteit. Denk aan de studenten een korte voorlichting laten geven aan elkaar - thema loverboy/drugs/pesten. |
6 |
Adolescent Theorie Ontwikkelingsgebieden van de adolescent Praktijk Ontwikkelingsgebieden van de adolescent Voorbereiding op de oefentoets van les 7. |
7 |
Herhaling Theorie Alle theoriestof van voorafgaande lessen wordt herhaald. Tip: maak een Socrative of Kahootquiz Praktijk Werken aan presentaties/ afronden Voorbereiding op ‘mijn ontwikkeling’ Presentaties van 0-nu met de belangrijke ontwikkelmomenten. De presentatie kan in verschillende vormen (powerpoint, filmpje etc). |
8 |
Presentatie mijn ontwikkeling Theorie Werken aan presentaties/ afronden Voorbereiding op ‘mijn ontwikkeling’ Presentaties van 0-nu met de belangrijke ontwikkelmomenten Praktijk Presentatie Mijn ontwikkeling |
9 |
Volwassene Theorie Ontwikkelingsgebieden van de volwassene Praktijk Presentatie Mijn ontwikkeling |
10 |
Oudere Theorie Oudere Ontwikkelingsgebieden van de oudere Praktijk Volwassene / Oudere Ontwikkelings-gebieden van de volwassenen / oudere |
11 |
Herhalingsweek Theorie Door middel van een kahootquiz kunnen de studenten zich voorbereiden op de toets. Praktijk Door middel van een kahootquiz kunnen de studenten zich voorbereiden op de toets. |
12 |
Kennis Tentamen Theorie Kennistentamen ontwikkelingspsychologie Praktijk Evaluatie / gastspreker |
13 |
Normale, niet-normale ontwikkeling Theorie Problemen in de ontwikkeling Sociale problematiek Praktijk Normale, niet-normale ontwikkeling Problemen in de ontwikkeling Verdiepen in de sociale problematiek van een doelgroep. Vb: - Vluchtelingen - Eenzame ouderen - Psychiatrie |
14 |
Wat voor een invloed heeft opvoeding op gedrag van het kind? Theorie Leerproblemen Praktijk Bespreken invloed omgeving op ontwikkeling. Probleemgedrag waar komt het vandaan? - leergesprek -Discussie - Stellingen ‘nature/nuture’ |
15 |
Probleemgedrag versus gedragsstoornis Theorie DSM-V Praktijk Praktijkonderzoek probleemgedrag |
16 |
ADHD/ADD ODD/CD |
17 |
Autisme spectrum stoornis Theorie Autisme spectrum stoornis Praktijk Begeleiding ASS Geef me de vijf TOM |
18 |
Herhaling 2 Theorie Herhaling lessen lesweek 13-17 Praktijk Toetsvragen opstellen en beantwoorden volgens werkvorm docent |
19 |
Kennis-tentamen Ontwikkelings-psychologie anders verlopende ontwikkeling Levenslijn |
20 |
Evaluatie Gastspreker |
Algemene informatie
Exameneenheid
Ondersteunt de individuele cliënt
Thema
Doelgroepen, semester 1
Gedrag
B1-K1-W1 Verzamelt actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt
Vakkennis en vaardigheden
De student heeft kennis van de meest voorkomende leer-opvoedings-en gedragsproblemen bij cliënten, waaronder hechtingsproblemen, en automutilatie
De student heeft brede kennis van algemene begrippen en theorieën van orthopedagogiek,psychologie, toegepaste sociologie, psychiatrie, psychopathologie
Toetsing
- Kennistentamen ontwikkelingspsychologie
- Kennistentamen ontwikkelingspsychologie anders verlopende ontwikkeling
- Presentatie 'Mijn ontwikkeling'
Bronnen en materialen
Thieme Meulenhoff, Methodiek MZ, 'Oriëntatie op de mens en zijn ontwikkeling'