Doelgroepen


Planning

De lessen zijn onderverdeeld in theorielessen (2 lesuren) en toepassingslessen (2 lesuren). In de lessen‘toepassen’ wordt de theorie middels opdrachten verwerkt. Daarbij kijkt de student in het eerste deel van het semester naar zijn/haar eigen ontwikkeling. Wenselijk is dat één docent beiden lessen geeft (zowel toepassen als theorie). 


Weken

Inhoud

1

Ontwikkelingspsychologie, wat is dat?
Theorie:
Fasen van ontwikkeling
Ontwikkelingsaspecten

Voorwaarden voor ontwikkeling
Praktijk
Voorwaarden voor ontwikkeling (koppeling theorie aan ervaring student)
Fasen van ontwikkeling (thema: ‘terugblik op jouw babytijd’)
 
 

2

Baby’s 
Theorie
- Voor de geboorte  
- Veilige hechting/ onveilige hechting
Ontwikkelingsgebieden van de baby
Praktijk
Baby’s
Pedagogen
-Bowlby en Emmi Pikler
-Opbrengst van interview verwerken:

Student vertelt/schrijft iets over zijn/haar hechting en theorie.
    

 

3

Peuter
Theorie
Ontwikkelingsgebieden van de peuter
Praktijk
Pedagogen:  -Thomas  Gordon
Opvoedingsstijlen
Opvoedingsmiddelen
Ontwikkelings-gebieden van de peuter koppelen aan eigen ontwikkeling
Opvoedingsstijlen koppelen aan eigen ontwikkeling

4

Kleuter/ schoolkind
Theorie
Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind  
Taal-ontwikkeling
Praktijk
Kleuter/ schoolkind
Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind  koppeling naar eigen ervaring
Werkvorm:
Laat studenten een oefening verzinnen voor kleuter/ het schoolkind gericht op taalontwikkeling of motorische ontwikkeling.

5

Puber
Theorie
Ontwikkelingsgebieden van de puber
Puberbrein
Praktijk
Thema’s: Pesten, uitsluiting, groepsgedrag,Seksualiteit
De docent biedt werkvormen/ opdrachten aan die aansluiten bij de thema’s pesten/ seksualiteit.
Denk aan de studenten een korte voorlichting laten geven aan elkaar - thema loverboy/drugs/pesten.

6

Adolescent
Theorie
Ontwikkelingsgebieden van de adolescent
Praktijk
Ontwikkelingsgebieden van de adolescent
Voorbereiding op de oefentoets van les 7.

7

Herhaling
Theorie
Alle theoriestof van voorafgaande lessen wordt herhaald. Tip: maak een Socrative of Kahootquiz
Praktijk
Werken aan presentaties/ afronden
Voorbereiding op ‘mijn ontwikkeling’
Presentaties van 0-nu  met de belangrijke ontwikkelmomenten. De presentatie kan in verschillende vormen (powerpoint, filmpje etc).

8

Presentatie mijn ontwikkeling 
Theorie
Werken aan presentaties/ afronden
Voorbereiding op ‘mijn ontwikkeling’
Presentaties van 0-nu  met de belangrijke ontwikkelmomenten
Praktijk
Presentatie Mijn ontwikkeling

9

Volwassene
Theorie
Ontwikkelingsgebieden van de volwassene
Praktijk
Presentatie Mijn ontwikkeling

10

Oudere 
Theorie
Oudere
Ontwikkelingsgebieden van de oudere
Praktijk
Volwassene / Oudere
Ontwikkelings-gebieden van de volwassenen / oudere

11

Herhalingsweek
Theorie
Door middel van een kahootquiz kunnen de studenten zich voorbereiden op de toets.
Praktijk
 Door middel van een kahootquiz kunnen de studenten zich voorbereiden op de toets.

12

Kennis Tentamen
Theorie
Kennistentamen ontwikkelingspsychologie
Praktijk
Evaluatie / gastspreker

13

Normale, niet-normale ontwikkeling
Theorie
Problemen in de ontwikkeling
Sociale problematiek
Praktijk
Normale, niet-normale ontwikkeling
Problemen in de ontwikkeling
Verdiepen in de sociale problematiek van een doelgroep. Vb:
-  Vluchtelingen
- Eenzame ouderen
- Psychiatrie


14

Wat voor een invloed heeft opvoeding op gedrag van het kind?
Theorie
Leerproblemen
Praktijk
Bespreken invloed omgeving op ontwikkeling.
Probleemgedrag waar komt het vandaan?
- leergesprek
-Discussie
- Stellingen ‘nature/nuture’  

15

Probleemgedrag versus gedragsstoornis
Theorie
DSM-V
Praktijk
Praktijkonderzoek probleemgedrag

16

ADHD/ADD
ODD/CD


17

Autisme spectrum stoornis
Theorie
Autisme spectrum stoornis
Praktijk
Begeleiding ASS
Geef me de vijf TOM

18

Herhaling 2
Theorie
Herhaling lessen lesweek 13-17
Praktijk
Toetsvragen opstellen en beantwoorden volgens werkvorm docent

19

Kennis-tentamen Ontwikkelings-psychologie anders verlopende ontwikkeling
Levenslijn

20

Evaluatie
Gastspreker


Algemene informatie

Exameneenheid

Ondersteunt de individuele cliënt

Thema

Doelgroepen, semester 1

Gedrag

B1-K1-W1 Verzamelt actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt

Vakkennis en vaardigheden

De student heeft kennis  van de meest voorkomende leer-opvoedings-en gedragsproblemen bij cliënten, waaronder hechtingsproblemen, en automutilatie 
De student heeft brede kennis van algemene begrippen en theorieën van orthopedagogiek,psychologie, toegepaste sociologie, psychiatrie, psychopathologie
 

Toetsing

  • Kennistentamen ontwikkelingspsychologie
  • Kennistentamen ontwikkelingspsychologie anders verlopende ontwikkeling
  • Presentatie 'Mijn ontwikkeling'


Bronnen en materialen

Thieme Meulenhoff, Methodiek MZ, 'Oriëntatie op de mens en zijn ontwikkeling'














Naar boven
/var/www/mzbasis.albeda.learningmatters.nl