Beginsituatie


Planning


Weken
Inhoud
1
Wat is methodisch
Kenmerken van een methode
Methodisch werken als een cyclische proces werken?
2
Soorten informatiebronnen
Informatiebronnen raadplegen
Zorginformatiesystemen
Onderzoeken en relevantie bepalen
3
Herkennen van levensterreinen
4
Beginsituatie in kaart brengen
5
Herkennen van ontwikkelingsgebieden
Deelgebieden   
6
Beginsituatie in kaart brengen
Deelgebieden
7
Mogelijkheden, wensen en verwachtingen van de cliënt van inventariseren
8
Ondersteuningsvragen
- Impliciet
- Expliciet
9
Ondersteuningsvragen
- Impliciet
- Expliciet
10
Schrijven van de beginsituatie
11
Schrijven van de beginsituatie
Deelgebieden
12
Casuïstiek Tentamen
13
Waarnemen en signaleren
-waarnemingsprincipes
-professioneel waarnemen
14
Functies van observeren
Subjectief en objectief
Professioneel observeren
15
Observatiedoelen formuleren
16
Observatiemethoden- en technieken
17
Observeren
-professioneel observeren
-waarneembaar gedrag
-valkuilen bij observeren
18
Kennistentamen methodische cyclus en observeren
19
Mondeling en schriftelijk overdragen.
-verschillen en overeenkomsten mondelinge en schriftelijke rapportage
-aandachtspunten rapportage
-rapportage en privacy
20
Evaluatie lesprogramma
Nabespreken kennistentamen


Algemene informatie

Exameneenheid

Ondersteunt de individuele cliënt.

Thema

Beginsituatie

Gedrag

B1-K1-W1
De student verzamelt actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt.
De student bepaalt zorgvuldig de relevantie van gegevens.
De student inventariseert de mogelijkheden, beperkingen, ondersteuningsvragen, wensen en verwachtingen van de cliënt en naastbetrokkenen, om een duidelijk beeld van de situatie te krijgen.


Vakkennis en vaardigheden

Kan methodisch en systematisch handelen toepassen tijdens de beroepsuitoefening
Kan observatiemethoden en technieken toepassen om informatie te achterhalen.
Kan op de computer werken met zorginformatiesystemen

Niveau 4

Heeft specialistische kennis van methoden van gegevensverzameling

Toetsing

  • Casuïstiek
  • Kennistentamen Methodische cyclus en informatiebronnen.

Bronnen en materialen

Thieme Meulenhoff Methodiek MZ 

  • Thema 3 Hoofdstuk 9 en 
  • Thema 4 Hoofdstuk 10, 11 en 12 en 

Thieme Meulenhoff Dagbesteding MZ 

  • Thema 4 (4.4.2)


















Naar boven
/var/www/mzbasis.albeda.learningmatters.nl