Semester 1
W1
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Introductie ADL
Ondersteunen bij slaap-waakritme Zelfredzaamheid Autonomie |
Beginsituatie
|
Wat is methodisch
|
Doelgroepen | Ontwikkelingspsychologie
Fasen, voorwaarden |
Communicatie |
Wat is communicatie
Verbaal/non-/pre-Communicatie schema Coderen/decoderen/ruis |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W2
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Ondersteunen bij mobiliteit
Ergonomie Ergonomische voorschriften Tiltechnieken |
Beginsituatie
|
Soorten informatiebronnen
|
Doelgroepen | Baby’s
- Voor de geboorte - Veilige hechting/ onveilige hechting Ontwikkelingsgebieden van de baby Pedagogen -Bowlby en Emmi Pikler |
Communicatie |
Eenzijdig/tweezijdig/ meervoudig
Vormen van non-verbale communicatie |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W3
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Ondersteunen bij mondverzorging
Integriteit,beleving,bejegening |
Beginsituatie
|
Herkennen van levensterreinen
|
Doelgroepen | Peuter
Ontwikkelingsgebieden van de peuter Pedagogen -Thomas Gordon Opvoedingsstijlen Opvoedingsmiddelen |
Communicatie |
Lichaamstaal
Inhoud-/betrekkingsniveau Zones |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W4
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Ondersteunen bij toiletgang/uitscheiding
Vertrouwensrelatie,Privacy,Patiëntveiligheid |
Beginsituatie
|
Beginsituatie in kaart brengen
|
Doelgroepen | Kleuter/ schoolkind
Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind Taal-ontwikkeling |
Communicatie |
Context
Communicatiestijl |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W5
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Methodisch werken bij ADL
Systematisch handelen bij ADL, ADL-lijst Efficiënt werken Ondersteunen bij lichamelijke verzorging Uitdagen van de client ,Motiveren van naast-betrokkenen |
Beginsituatie
|
Herkennen van ontwikkelingsgebieden
|
Doelgroepen | Puber
Ontwikkelingsgebieden van de puber Puberbrein Thema’s: Pesten, uitsluiting, groepsgedrag,Seksualiteit |
Communicatie |
Communicatieproblemen
Effectieve communicatie |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W6
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Ondersteunen bij gezichts-verzorging / scheren, haar verzorging
Voorbeeldgedrag |
Beginsituatie
|
Beginsituatie in kaart brengen
|
Doelgroepen | Adolescent
Ontwikkelingsgebieden van de adolescent |
Communicatie |
Luisteren Luisterhouding Luistervaardigheden
|
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W7
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Ondersteunen bij Verzorgen van schaamstreek
Bespreken van persoonlijke en intieme vraagstukken |
Beginsituatie
|
Mogelijkheden, wensen en verwachtingen van de cliënt van inventariseren
|
Doelgroepen | Herhaling
|
Communicatie |
Actief luisteren
|
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W8
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Herhalen van de aangeboden stof en voorbereiden van het tentamen
Motiveren van naast- betrokkenen |
Beginsituatie
|
Ondersteuningsvragen
|
Doelgroepen | Presentatie mijn ontwikkeling
0-nu |
Communicatie |
Feedback: theorie
Joharivenster |
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W9
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Tentamen Practicum Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
|
Beginsituatie
|
Ondersteuningsvragen
|
Doelgroepen | Volwassene
Ontwikkelingsgebieden van de volwassene |
Communicatie |
Feedback: praktijk
|
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W10
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL | Tentamen Practicum Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
|
Beginsituatie
|
Schrijven van de beginsituatie
|
Doelgroepen | Oudere
Ontwikkelingsgebieden van de oudere |
Communicatie |
Kennistentamen
|
HDL |
|
Projectopdrachten |
|
W11
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Schrijven van de beginsituatie
|
Doelgroepen | Herhalingsweek
|
Communicatie |
Alledaagse gesprekken voeren
|
HDL | Introductie HDL
Rol van MZ-er Ondersteuningsvragen m.b.t HDL Optimaal woon- en leefklimaat |
Projectopdrachten |
|
W12
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Casuïstiek Tentamen
|
Doelgroepen | Kennis Tentamen Ontwikkelings-psychologie
|
Communicatie |
Voorwaarden effectieve gesprekken
Omgaan met weerstand |
HDL | Ondersteunen bij het verzorgen van de was.
Ergonomisch, veilig en hygiënisch werken (Procedures) Arbo. |
Projectopdrachten |
|
W13
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Waarnemen en signaleren
|
Doelgroepen | Normale, niet-normale ontwikkeling
Sociale problematiek |
Communicatie |
Informatief gesprek
|
HDL | Ondersteunen bij lichte huishoudelijke schoonmaakwerkzaamheden en verschonen van een bed
Ergonomisch, veilig en hygiënisch werken (Procedures) Milieu |
Projectopdrachten |
|
W14
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Functies van observeren
|
Doelgroepen | Wat voor een invloed heeft opvoeding op gedrag van het kind?
Leerproblemen |
Communicatie |
Helpend gesprek
|
HDL | Bereiden van een maaltijd, adviseren
|
Projectopdrachten |
|
W15
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Observatiedoelen formuleren
|
Doelgroepen | Probleemgedrag versus gedragsstoornis
DSM-V |
Communicatie |
Probleemoplossend gesprek
|
HDL | Boodschappenlijst Opbergen Tafel dekken Afwassen Afdrogen
|
Projectopdrachten |
|
W16
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Observatiemethoden- en technieken
|
Doelgroepen | ADHD/ADD ODD/CD |
Communicatie |
Slechtnieuwsgesprek
|
HDL | Vloer ,Badkamer, Toilet reinigen
|
Projectopdrachten |
|
W17
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Observeren
|
Doelgroepen | Autisme spectrum stoornis
|
Communicatie |
Oefenen
|
HDL | Oefenen met ondersteunen bij woonvaardigheden, behandeld in week 11 – 16
|
Projectopdrachten |
|
W18
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Kennistentamen methodische cyclus en observeren
|
Doelgroepen | Herhaling 2
|
Communicatie |
Tentamen: Practicum gesprekstechnieken
|
HDL | Tentamen: Practicum ondersteunen van de cliënt bij woonvaardig-heden
|
Projectopdrachten |
|
W19
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Mondeling en schriftelijk overdragen.
|
Doelgroepen | Kennis-tentamen Ontwikkelings-psychologie anders verlopende ontwikkeling
|
Communicatie |
Tentamen: Practicum gesprekstechnieken
|
HDL | Tentamen: Practicum ondersteunen van de cliënt bij woonvaardig-heden
|
Projectopdrachten |
|
W20
Vak | Inhoud |
---|---|
ADL |
|
Beginsituatie
|
Evaluatie lesprogramma
|
Doelgroepen | Evaluatie/ Gastspreker
|
Communicatie |
Hertentamens
Evaluatie |
HDL | Instanties betrekken bij ondersteuning
Evaluatie Adviseren ondersteuning (4) |