Semester 1

W1

Vak Inhoud
ADL Introductie ADL
Ondersteunen bij slaap-waakritme
Zelfredzaamheid
Autonomie
Beginsituatie
Wat is methodisch 
Doelgroepen Ontwikkelingspsychologie
Fasen, voorwaarden
Communicatie Wat is communicatie
Verbaal/non-/pre-Communicatie schema
Coderen/decoderen/ruis
HDL
Projectopdrachten 


W2


Vak Inhoud
ADL Ondersteunen bij mobiliteit
Ergonomie
Ergonomische voorschriften
Tiltechnieken
Beginsituatie
Soorten informatiebronnen 
Doelgroepen Baby’s 
- Voor de geboorte  
- Veilige hechting/ onveilige hechting
Ontwikkelingsgebieden van de baby
Pedagogen
-Bowlby en Emmi Pikler
Communicatie Eenzijdig/tweezijdig/ meervoudig
Vormen van non-verbale communicatie
HDL
Projectopdrachten 


W3

Vak Inhoud
ADL Ondersteunen bij mondverzorging
Integriteit,beleving,bejegening
Beginsituatie
Herkennen van levensterreinen 
Doelgroepen Peuter
Ontwikkelingsgebieden van de peuter
Pedagogen  -Thomas  Gordon
Opvoedingsstijlen
Opvoedingsmiddelen
Communicatie Lichaamstaal
Inhoud-/betrekkingsniveau Zones
HDL
Projectopdrachten 


W4


Vak Inhoud
ADL Ondersteunen bij toiletgang/uitscheiding
Vertrouwensrelatie,Privacy,Patiëntveiligheid
Beginsituatie
Beginsituatie in kaart brengen 
Doelgroepen Kleuter/ schoolkind
Ontwikkelingsgebieden van de kleuter en schoolkind  
Taal-ontwikkeling
Communicatie Context
Communicatiestijl
HDL
Projectopdrachten 


W5


Vak Inhoud
ADL Methodisch werken bij ADL
Systematisch handelen bij ADL, ADL-lijst
Efficiënt werken
Ondersteunen bij lichamelijke verzorging
Uitdagen van de client ,Motiveren van naast-betrokkenen
Beginsituatie
Herkennen van ontwikkelingsgebieden 
Doelgroepen Puber
Ontwikkelingsgebieden van de puber
Puberbrein
Thema’s: Pesten, uitsluiting, groepsgedrag,Seksualiteit
Communicatie Communicatieproblemen
Effectieve communicatie
HDL
Projectopdrachten 


W6


Vak Inhoud
ADL Ondersteunen bij gezichts-verzorging / scheren, haar verzorging
Voorbeeldgedrag
Beginsituatie
Beginsituatie in kaart brengen 
Doelgroepen Adolescent
Ontwikkelingsgebieden van de adolescent
Communicatie Luisteren Luisterhouding Luistervaardigheden
HDL
Projectopdrachten 


W7


Vak Inhoud
ADL Ondersteunen bij Verzorgen van schaamstreek
Bespreken van persoonlijke en intieme vraagstukken
Beginsituatie
Mogelijkheden, wensen en verwachtingen van de cliënt van inventariseren 
Doelgroepen Herhaling
Communicatie Actief luisteren
HDL
Projectopdrachten 


W8

Vak Inhoud
ADL Herhalen van de aangeboden stof en voorbereiden van het tentamen
Motiveren van naast- betrokkenen
Beginsituatie
Ondersteuningsvragen 
Doelgroepen Presentatie mijn ontwikkeling 
0-nu
Communicatie Feedback: theorie 
Joharivenster
HDL
Projectopdrachten 


W9


Vak Inhoud
ADL Tentamen Practicum Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
Beginsituatie
Ondersteuningsvragen 
Doelgroepen Volwassene
Ontwikkelingsgebieden van de volwassene
Communicatie Feedback: praktijk
HDL
Projectopdrachten 


W10


Vak Inhoud
ADL Tentamen Practicum Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
Beginsituatie
Schrijven van de beginsituatie 
Doelgroepen Oudere 
Ontwikkelingsgebieden van de oudere
Communicatie Kennistentamen
HDL
Projectopdrachten 


W11

Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Schrijven van de beginsituatie 
Doelgroepen Herhalingsweek 
Communicatie Alledaagse gesprekken voeren
HDL Introductie HDL
Rol van MZ-er
Ondersteuningsvragen m.b.t HDL
Optimaal woon- en leefklimaat
Projectopdrachten 


W12


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Casuïstiek Tentamen 
Doelgroepen Kennis Tentamen Ontwikkelings-psychologie
Communicatie Voorwaarden effectieve gesprekken
Omgaan met weerstand
HDL Ondersteunen bij het verzorgen van de was.
Ergonomisch, veilig en hygiënisch werken (Procedures) Arbo.
Projectopdrachten 


W13


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Waarnemen en signaleren 
Doelgroepen Normale, niet-normale ontwikkeling
Sociale problematiek
Communicatie Informatief gesprek
HDL Ondersteunen bij lichte huishoudelijke schoonmaakwerkzaamheden en verschonen van een bed
Ergonomisch, veilig en hygiënisch werken (Procedures) Milieu
Projectopdrachten 


W14


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Functies van observeren 
Doelgroepen Wat voor een invloed heeft opvoeding op gedrag van het kind?
Leerproblemen
Communicatie Helpend gesprek
HDL Bereiden van een maaltijd, adviseren
Projectopdrachten 


W15

Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Observatiedoelen formuleren 
Doelgroepen Probleemgedrag versus gedragsstoornis
DSM-V
Communicatie Probleemoplossend gesprek
HDL Boodschappenlijst Opbergen Tafel dekken Afwassen Afdrogen
Projectopdrachten 


W16


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Observatiemethoden- en technieken 
Doelgroepen ADHD/ADD
ODD/CD

Communicatie Slechtnieuwsgesprek
HDL Vloer ,Badkamer, Toilet reinigen
Projectopdrachten 


W17


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Observeren 
Doelgroepen Autisme spectrum stoornis
Communicatie Oefenen
HDL Oefenen met ondersteunen bij woonvaardigheden, behandeld in week 11 – 16
Projectopdrachten 


W18


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Kennistentamen methodische cyclus en observeren 
Doelgroepen Herhaling 2
Communicatie Tentamen: Practicum gesprekstechnieken
HDL Tentamen: Practicum ondersteunen van de cliënt bij woonvaardig-heden
Projectopdrachten 


W19


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Mondeling en schriftelijk overdragen. 
Doelgroepen Kennis-tentamen Ontwikkelings-psychologie anders verlopende ontwikkeling
Communicatie Tentamen: Practicum gesprekstechnieken
HDL Tentamen: Practicum ondersteunen van de cliënt bij woonvaardig-heden
Projectopdrachten 


W20


Vak Inhoud
ADL
Beginsituatie
Evaluatie lesprogramma 
Doelgroepen Evaluatie/ Gastspreker
Communicatie Hertentamens
Evaluatie
HDL Instanties betrekken bij ondersteuning
Evaluatie
Adviseren ondersteuning (4)








Naar boven
/var/www/mzbasis.albeda.learningmatters.nl