Lesplanner
SW
|
Lesdoelen
|
Inhoud
|
Bronnen
|
Huiswerk
|
1 |
De student verwoordt de visie van de organisatie op samenwerken
De student omschrijft 3 beleidsniveaus De student verwoordt op welk beleidsniveau zij invloed uitoefent De student benoemt kenmerken van 3 organisatiestructuren De student beschrijft welke plaats zij heeft in haar organisatie De student beschrijft hoe zij de visie van de organisatie toepast in de dagelijkse praktijk |
Visie van de organisatie op samenwerken
Beleidsniveaus Organisatiestructuren Plaats in de organisatie |
Kwaliteit en deskundigheid Thema 1 H3
|
Vorm de eerste week van je stage een beeld van:
- Taken-pakket begeleider - Alle functies binnen de organisatie |
2 |
De student maakt onderscheid in taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De student omschrijft haar functie met bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden De student omschrijft de begrippen discipline en multidisciplinair team De student omschrijft de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van minimaal 3 disciplines |
Rollen, taken en verantwoordelijkheden
Multidisciplinair team Disciplines |
Kwaliteit en deskundigheid Thema 1 H1
Eigen bron |
Kom er achter met welke organisaties/personen buiten de organisatie er wordt samen-gewerkt
|
3 |
De student omschrijft het begrip sociale kaart
De student maakt onderscheid tussen de interne en externe sociale kaart De student maakt van haar organisatie een interne en externe sociale kaart De student benoemt in welke situaties zij de sociale kaart gebruikt De student beschrijft een maatschappelijk steunsysteem De student beschrijft de samenwerking binnen dit maatschappelijke steunsysteem Niveau 4: De student beoordeelt de effectiviteit van deze samenwerking |
Interne en externe sociale kaart Maatschappelijk steunsysteem
|
Methodiek MZ Thema 1 H2
Eigen bron docent Movisie Handreiking Maatschappelijke steunsystemen |
Ga na wanneer er wordt overlegd binnen je team
|
4 |
De student verwoordt in welke situaties in haar werk afstemming vereist is
De student benoemt minimaal 3 overlegvormen De student verwoordt met welke disciplines zij samenwerkt De student omschrijft positief en negatief deelnemersgedrag tijdens een teamoverleg De student formuleert tijdens de voorbereiding van een gesimuleerd overleg gespreksdoelen De student communiceert in een gesimuleerde situatie patiëntveilig |
Overlegvormen
Deelnemers gedrag Gespreksdoelen Patiëntveilig |
Communicatie MZ Thema 3 H8
|
Neem deel aan een overleg, waarbij er sprake is van een voorzitter en notulist.
|
5 |
De student beschrijft voorwaarden voor effectief overleg
De student beschrijft de rol en taken van de voorzitter en notulist De student beschrijft minimaal 4 besluitvormings- methoden De student oefent met vergadertechnieken |
Vergadertechnieken
Rollen tijdens een vergadering Besluitvormingsmethoden |
Communicatie MZ Thema 3 H8
|
Denk na over knelpunten op je stage rondom tijd en kwaliteit
|
6 |
De student beschrijft minimaal 3 knelpunten die zij tegenkomt in haar werk
De student legt uit op welke manier zij deze knelpunten bespreekbaar maakt De student oefent met het bespreekbaar maken van knelpunten De student formuleert haalbare oplossingen |
Knelpunten bespreken en oplossingen formuleren
|
Bron docent:
Methodisch handelen inzichtelijk (Jos Kuiper & Peter Zijsling) |
|
7 |
De student benoemt welke vaardigheden en houding in het samenwerken gevraagd worden
De student beoordeelt zichzelf op deze vaardigheden en houding in het samenwerken en verwoordt welke kwaliteiten en leerpunten ze hierin heeft De student beschrijft verschillende teamrollen De student beschrijft eigen teamrol n.a.v. Belbintest/Enneagramtest/Roos van Leary |
Samenwerkingsvaardigheden
Teamrollen Belbin/Enneagram/Roos van Leary |
Kwaliteit en deskundigheid
Thema 1 H2 Thema 3 H10 |
Laat op je stage een feedbackformulier invullen gericht op samen-werkings-vaardigheden en vergelijk dit met het door jou ingevulde formulier
|
8 |
De student legt uit op welke manieren op teamniveau informatie wordt uitgewisseld
De student oefent met een teamgerichte overdracht en met een cliëntoverdracht Niveau 4: De student legt uit op welke manieren interdisciplinair (professionals binnen en buiten de organisatie) informatie wordt uitgewisseld |
Overdracht en rapportage
|
Methodiek MZ Thema 3 H12 (herhaling Beginsituatie S2)
Eigen bron docent |
|
9 |
Kennistentamen Samenwerken in een team
|
|
Lesstof 1-8
|
|
10 |
De student evalueert samen met docent het vak op product en proces
|
Evaluatie vak
|
|
|