Lesplanner


SW 
 
Lesdoelen
Inhoud
Bronnen
Huiswerk 

1

De student verwoordt de visie van de organisatie op samenwerken
De student omschrijft 3 beleidsniveaus
De student verwoordt op welk beleidsniveau zij invloed uitoefent
De student benoemt kenmerken van 3 organisatiestructuren
De student beschrijft welke plaats zij heeft in haar organisatie
De student beschrijft hoe zij de visie van de organisatie toepast in de dagelijkse praktijk
Visie van de organisatie op samenwerken
Beleidsniveaus
Organisatiestructuren
Plaats in de organisatie
Kwaliteit en deskundigheid Thema 1 H3
Vorm de eerste week van je stage een beeld van:
- Taken-pakket begeleider
- Alle functies binnen de organisatie

2

De student maakt onderscheid in taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De student omschrijft haar functie met bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
 
De student omschrijft de begrippen discipline en multidisciplinair team
De student omschrijft de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van minimaal 3 disciplines
Rollen, taken en verantwoordelijkheden
Multidisciplinair team
Disciplines
Kwaliteit en deskundigheid Thema 1 H1
Eigen bron
Kom er achter met welke organisaties/personen buiten de organisatie er wordt samen-gewerkt

3

De student omschrijft het begrip sociale kaart
De student maakt onderscheid tussen de interne en externe sociale kaart
De student maakt van haar organisatie een interne en externe sociale kaart
De student benoemt in welke situaties zij de sociale kaart gebruikt
De student beschrijft een maatschappelijk steunsysteem
De student beschrijft de samenwerking binnen dit maatschappelijke steunsysteem
Niveau 4:
De student beoordeelt de effectiviteit van deze samenwerking
Interne en externe sociale kaart Maatschappelijk steunsysteem
Methodiek MZ Thema 1 H2
Eigen bron docent
Movisie Handreiking Maatschappelijke steunsystemen
Ga na wanneer er wordt overlegd binnen je team

4

De student verwoordt in welke situaties in haar werk afstemming vereist is
De student benoemt minimaal 3 overlegvormen
De student verwoordt met welke disciplines zij samenwerkt
De student omschrijft positief en negatief deelnemersgedrag tijdens een teamoverleg
De student formuleert tijdens de voorbereiding van een gesimuleerd overleg
gespreksdoelen
De student communiceert in een gesimuleerde situatie patiëntveilig
Overlegvormen
Deelnemers
gedrag
Gespreksdoelen
Patiëntveilig
Communicatie MZ Thema 3 H8
Neem deel aan een overleg, waarbij er sprake is van een voorzitter en notulist.

5

De student beschrijft voorwaarden voor effectief overleg
De student beschrijft de rol en taken van de voorzitter en notulist
De student beschrijft minimaal 4 besluitvormings-
methoden
De student oefent met vergadertechnieken
 
Vergadertechnieken
Rollen tijdens een vergadering
Besluitvormingsmethoden
Communicatie MZ Thema 3 H8
Denk na over knelpunten op je stage rondom tijd en kwaliteit

6

De student beschrijft minimaal 3 knelpunten die zij tegenkomt in haar werk
De student legt uit op welke manier zij deze knelpunten bespreekbaar maakt
De student oefent met het bespreekbaar maken van knelpunten
De student formuleert haalbare oplossingen
Knelpunten bespreken en oplossingen formuleren
Bron docent:
Methodisch handelen inzichtelijk (Jos Kuiper & Peter Zijsling)

7

De student benoemt welke vaardigheden en houding in het samenwerken gevraagd worden
De student beoordeelt zichzelf op deze vaardigheden en houding in het samenwerken en verwoordt welke kwaliteiten en leerpunten ze hierin heeft
De student beschrijft verschillende teamrollen
 
De student beschrijft eigen teamrol n.a.v. Belbintest/Enneagramtest/Roos van Leary
Samenwerkingsvaardigheden
Teamrollen
Belbin/Enneagram/Roos van Leary
Kwaliteit en deskundigheid
Thema 1 H2
Thema 3 H10
Laat op je stage een feedbackformulier invullen gericht op samen-werkings-vaardigheden en vergelijk dit met het door jou ingevulde formulier

8

De student legt uit op welke manieren op teamniveau informatie wordt uitgewisseld
 
De student oefent met een teamgerichte overdracht en met een cliëntoverdracht
Niveau 4:
De student legt uit op welke manieren interdisciplinair (professionals binnen en buiten de organisatie) informatie wordt uitgewisseld
Overdracht en rapportage
Methodiek MZ Thema 3 H12 (herhaling Beginsituatie S2)
Eigen bron docent
 

9

Kennistentamen Samenwerken in een team

Lesstof 1-8
 

10

De student evalueert samen met docent het vak op product en proces
Evaluatie vak

 


Aanvullend document







Naar boven
/var/www/mzbasis.albeda.learningmatters.nl