Lesplanner
SW
|
Lesdoelen
|
Inhoud
|
Bronnen
|
Huiswerk
|
1
|
De student geeft voorbeelden van een aantal onvoorziene- en crisissituaties die kunnen voorkomen.
De student legt aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden uit waardoor een onvoorziene situatie wordt veroorzaakt. De student geeft aan welke kennis en vaardigheden zij nodigt heeft bij het reageren op onvoorziene- en crisisituaties |
Inleiding onvoorziene- en crisissituaties
|
Boek: Communicatie MZ
Hoofdstuk 19 Crisissituaties 19.1 t/m 19.6 |
|
2
|
De student geeft voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag.
De student geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden aan wanneer bij haar de grens overschreden is De student herkent in een oefensituatie wanneer bij haar de grens overschreden wordt De student oefent met het tijdig aangeven van haar grenzen bij onredelijke reacties en/of grensoverschrijdend gedrag. |
Grensoverschrijdend gedrag
|
Boek: Communicatie MZ Hoofdstuk 12 Opkomen voor jezelf en Hoofdstuk 13 Intimiteit en ongewenste intimiteiten
Eigen bron docent |
|
3
|
De student geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden aan waardoor grensoverschrijdend gedrag wordt veroorzaakt.
De student herkent (non-)verbale signalen bij de client die kunnen leiden tot grensoverschrijdend gedrag. De student legt uit welke acties zij kan uitvoeren ter voorkoming van grensoverschrijdend gedrag. |
Preventie grensover
-schrijdend gedrag |
Boek: Communicatie MZ Hoofdstuk 12 Opkomen voor jezelf en Hoofdstuk 13 Intimiteit en ongewenste intimiteiten
Eigen bron docent |
|
4
|
De student geeft voorbeelden van agressie.
De student geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden aan waardoor agressie wordt veroorzaakt. De student herkent (non-)verbale signalen die kunnen leiden tot agressie. De student heeft een signaleringsplan ingezien/verwoordt hoe zij het signaleringsplan in de BPV gebruikt. De student vult een gedeelte van een signaleringsplan in voor een client. |
Signaleren
Agressie |
Eigen bron docent
http://www.de-borg.nl/docs/Handboek_signaleringsplannen.pdf - signaleringsplan (altrecht, Ipse)tip |
|
5
|
De student legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wanneer er gevaar is voor de client, de groep, collega’s en/of zichzelf
De student heeft een agressieprotocol gezien. De student oefent met het de-escalerend communiceren met de client. De student benoemt een aantal separatietechnieken en de hierbij horende regelgeving. |
Omgaan met agressie
|
Boek: Kwaliteit en deskundigheid
Hfst 14.3.2 Boek: Communicatie MZ Thema 9 Hoofdstuk 21 ‘Agressief gedrag’ |
|
6
|
De student benoemt een aantal conflictstijlen en herkent bij zichzelf de meest gebruikte conflictstijl.
De student herkent in conflictsituaties welke conflictstijl wel en niet effectief zijn. De student oefent met het hanteren van conflicten in een aantal voorkomende situaties (conflict tussen jou en collega, tussen jou en client, tussen twee cliënten) |
Conflicthantering
|
Boek: Communicatie MZ
Thema 9 Hoofdstuk 22 Conflictsituaties en conflicthantering |
|
7
|
De student bespreekt hoe zij heeft gehandeld tijdens een crisissituatie.
De student benoemt welke afspraken en richtlijnen er gelden. De student legt uit welke hulp zij ingeschakeld heeft. De student evalueert de crisissituatie en eigen handelen en verwoordt hoe herhaling kan worden voorkomen. De student bespreekt in hoeverre vrijheidsbeperkende maatregelen zijn ingezet. |
Crisisinterventie
|
Boek: Communicatie MZ
Hoofdstuk 20 Begeleiden bij reacties op crisis |
|
8
|
Niveau 3
De student bereidt zich aan de hand van oefencasussen voor op het tentamen casuïstiek. Niveau 4 De student oefent met risico-inventarisatie. De student benoemt methoden van risico-analyse. De student oefent met risico-evaluatie. |
Voor-
bereiden tentamen Risico-analyse |
http://www.hkz.nl/wp-content/uploads/2015/06/Workshop-4-Kennismaking-met-Risicoanalyses.pdf
|
|
9
|
De student beschrijft aan de hand van een casus hoe ze zou handelen tijdens een crisissituatie en verantwoordt waarom.
|
Casuistiek tentamen
|
Lesstof lesweek 1-8
|
|
10
|
De student herkent rouwfasen en rouwtaken.
De student verwoordt hoe kinderen en mensen met een beperking of stoornis verlies ervaren en verwerken. De student verwoordt hoe zij de client begeleidt bij verlies- en rouwverwerking. |
Verlies en rouwverwerking
|
Boek: Communicatie MZ
Hoofdstuk 19 Crisissituaties Eigen bron docent |
|
11
|
De student legt uit hoe zij steun kan organiseren bij verlies- en rouwverwerking.
De student formuleert aan de hand van een casus ondersteuningsvragen en doelen en formuleert de aanpak in de begeleiding. |
Verlies en rouwverwerking
|
Boek: Communicatie MZ
Hoofdstuk 19 Crisissituaties Eigen bron docent |
|
12
|
De student reproduceert en heeft inzicht in de kennis opgedaan in de voorgaande lessen.
|
Kennistentamen
|
Lesstof lesweek 1-8 en 10-11
|
|
13
|
De student benoemt oorzaken, signalen en gevolgen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
De student legt uit hoe zij de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling dient te gebruiken. |
Huiselijk geweld en kindermishandeling
|
Eigen bron docent
Site: MOVISIE Meldcode huiselijk geweld |
|
14
|
De student herkent signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling
De student oefent met het bespreken van signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling met de client en het systeem. De student verwoordt hoe zij met dilemma’s omtrent dit onderwerp het best kan omgaan. |
Huiselijk geweld en kindermishandeling
|
Eigen bron docent
Site: MOVISIE Meldcode huiselijk geweld |
|
15
|
De student benoemt oorzaken, signalen en gevolgen van seksueel misbruik.
De student legt uit wat mensen met een beperking kwetsbaar maakt op dit gebied. De student benoemt maatregelen ter preventie van seksueel misbruik. De student benoemt aandachtspunten, activiteiten en technieken op het gebied van preventie van seksueel misbruik. |
Seksueel misbruik
|
Boek: Communicatie MZ
Hoofdstuk 13 Eigen bron docent Tip: ‘Kloskoffer’ gericht op gehandicaptenzorg en seksualiteit |
|
16
|
De student herkent signalen van seksueel misbruik
De student oefent met het bespreken van signalen van seksueel misbruik met de client en het systeem. De student verwoordt hoe zij met dilemma’s omtrent dit onderwerp het best kan omgaan. |
Seksueel misbruik
|
Boek: Communicatie MZ Hoofdstuk 13
http://www.rutgers.nl/ Rutger Nisso stichting Eigen bron docent |
|
17
|
De student oefent met het geven van eerste hulp bij ongelukken
|
EHBO
|
Eigen bron docent
|
|
18
|
De student oefent met het geven van eerste hulp bij ongelukken
|
EHBO
|
Eigen bron docent
|
|
19
|
De student benoemt een aantal vormen van epilepsie.
De student herkent signalen die leiden tot een epileptische aanval. De student herkent een hypo en een hyper. De student heeft een epilepsieprotocol gezien. De student oefent met het geven van hulp bij een epileptische aanval en bij een hypo en een hyper. |
Epilepsie
Diabetes |
Eigen bron docent
Boek: Persoonlijke Verzorging 3.9.1/ 4.7.1 |
|
20
|
De student heeft een brandprotocol gezien.
De student oefent met het ontruimen na een brandmelding. De student legt uit wat te doen bij verschillende oorzaken van brand. De student benoemt een aantal maatregelen ter preventie van brand. De student heeft een vermissingsprotocol gezien. De student legt uit welke stappen zij zou ondernemen in het geval van vermissing. |
Brand
Vermissing |
Boek: Leefomgeving 3.2.2
|
|
Naar boven