Lesplanner

SW 
 
Lesdoelen
Inhoud
Bronnen
Huiswerk 
1
Student benoemt definitie van gezondheid volgens World Health Organisation
Student benoemt verschillende ziekten en aandoeningen
Student legt uit wat primaire, secundaire en tertiaire preventie is
Gezondheid algemeen.
Overzicht ziekten en aandoeningen
Symptomen
GVO / preventief werken
http://www.who.int/en/
https://www.volksgezondheidenzorg.info/

42

Student legt uit hoe het bewegingsapparaat functioneert
Student legt de opbouw van bot- en spierweefsel uit
Student benoemt aandoeningen en stoornissen van het bewegingsapparaat, oog en oor
 
Anatomie bewegings-apparaat
Aandoeningen bewegingsapparaat, oog en oor
Thema 5 hfst 18.3
Thema 3 hfst. 3.6
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/oogaandoeningen/item40380
Huiswerk:
Lees Thema 3 hfst 9 en 10.4 en bekijk presentatie en film over spijsvertering
https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie

3

Student benoemt de rol van de spijsverteringsorganen
Student benoemt het verschil tussen energieleverende, regulerende en bouwstoffen
Student benoemt de onderdelen van de schijf van 5 het voedingscentrum
Student benoemt de adviezen van het voedingscentrum omtrent gezond eten
Student legt uit hoe je op een verantwoorde manier kunt afvallen.
Student benoemt verschillende voedingsstoornissen en verschillende voedselallergieën
Student legt verschillende soorten diëten uit
Anatomie spijsvertering
Fysiologie spijsvertering
Schijf van 5
Voedingscentrum
Verantwoord afvallen Voedingsstoornissen / allergieën Dieetleer
Thema 3 hfst 9 en 10.4
Thema 3 hfst 10 en 13 en bijlage 1
Thema 3 hfst 11
 

4

Student legt uit wat NAH is en hoe dit kan ontstaan
Student legt uit wat epilepsie is
Student legt uit hoe iemand verlamd kan raken en wat er dan met het zenuwstelsel gebeurt
Student legt uit wat CVA en TIA is
Student legt uit wat afasie is
Student benoemt verschillende vormen van afasie
Niet-aangeboren hersenletsel Epilepsie, CVA, TIA verlamming,
Afasie
Thema 1 H3
 

5

Student benoemt verschillende onderdelen van hart- en vaatstelsel
Student legt uit hoe het hart en vaatstelsel werkt
Student benoemt aandachtspunten op het gebied van gezondheidsrisico’s voor hart- en vaatziekten
Student geeft aan waar GVO op het gebied van hart- en vaatziekten zich op richt
Anatomie hart en vaatstelsel
Hart en vaatziekten GVO op dit gebied
Thema 1 H4
Thema 5 H19
https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie
 

6

Student benoemt oorzaken van ziekten en aandoeningen
Student benoemt de kernpunten uit de infectieleer
Student benoemt veel voorkomende infectieziekten
Student legt uit hoe het immuunsysteem en weerstand van de mens werkt
Student benoemt aandachtspunten bij het voorkomen van besmetting
Student geeft voorlichting over het verbeteren van de weerstand
Infectieleer en infectieziekten
Anatomie immuunsysteem
GVO weerstand
Thema 1 H4 https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie
 
 

7

Student benoemt kinderziekten
Student benoemt geriatrische ziekten
Student benoemt welvaartsziekten
Student legt het verschil tussen objectieve en subjectieve symptomen uit
Student benoemt voorbeelden van signaleren van verandering in de gezondheid
Student legt uit wat mogelijkheden zijn voor doorverwijzing bij gezondheidsproblemen
Ziekten en aandoeningen
Observeren en signaleren van verandering in gezondheid
Doorverwijzen
Thema 1 hfst 4.6
Thema 2 hfst 8.2
 

8

Student reproduceert en heeft inzicht in de kennis opgedaan in de voorgaande lessen.
Kennis-tentamen
Lesstof lesweek 1-7
 

9

Student geeft voorbeelden hoe gedrag veroorzaakt kan worden door fysieke problemen of ongemakken
Student oefent in het signaleren van veranderingen in gezondheidstoestand
Student oefent in het beredeneren welke stappen ondernomen moeten worden
Student oefent in het rapporteren van veranderingen in de gezondheidstoestand
Gevolgen fysieke problemen voor gedrag
Signaleren veranderingen
gezondheidstoestand
Klinisch redeneren
Rapporteren gezondheidstoestand
Praktijksituatie: ‘Jeuk: ernstig of niet?’ en eigen casuïstiek omtrent signaleren (veranderingen) gezondheids-
toestand
 

10

Student legt uit wat haar bevoegdheden zijn omtrent medicatie op haar werkplek
Student benoemt verschillende benamingen van geneesmiddelen
Student legt uit wat er allemaal op een etiket en in een bijsluiter van medicatie staat
Student legt uit wat de verschillende werkingen en bijwerkingen van medicatie kunnen zijn
Student benoemt de verschillende toedieningsvormen van medicatie
Student benoemt aandachtspunten bij het innemen en bewaren van medicatie
Medicatie
Thema 7 hfst 29
 
Naar boven
/var/www/mzbasis.albeda.learningmatters.nl