Lesplanner
Planning
SW
|
Lesdoelen
|
Inhoud
|
Bronnen
|
Huiswerk
|
1
|
Student benoemt definitie van gezondheid volgens World Health Organisation
Student benoemt verschillende ziekten en aandoeningen Student legt uit wat primaire, secundaire en tertiaire preventie is |
Gezondheid algemeen.
Overzicht ziekten en aandoeningen Symptomen GVO / preventief werken |
http://www.who.int/en/
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ |
|
42 |
Student legt uit hoe het bewegingsapparaat functioneert
Student legt de opbouw van bot- en spierweefsel uit Student benoemt aandoeningen en stoornissen van het bewegingsapparaat, oog en oor |
Anatomie bewegings-apparaat
Aandoeningen bewegingsapparaat, oog en oor |
Thema 5 hfst 18.3
Thema 3 hfst. 3.6 https://www.gezondheidsplein.nl |
Huiswerk:
Lees Thema 3 hfst 9 en 10.4 en bekijk presentatie en film over spijsvertering https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie |
3 |
Student benoemt de rol van de spijsverteringsorganen
Student benoemt het verschil tussen energieleverende, regulerende en bouwstoffen Student benoemt de onderdelen van de schijf van 5 het voedingscentrum Student benoemt de adviezen van het voedingscentrum omtrent gezond eten Student legt uit hoe je op een verantwoorde manier kunt afvallen. Student benoemt verschillende voedingsstoornissen en verschillende voedselallergieën Student legt verschillende soorten diëten uit |
Anatomie spijsvertering
Fysiologie spijsvertering Schijf van 5 Voedingscentrum Verantwoord afvallen Voedingsstoornissen / allergieën Dieetleer |
Thema 3 hfst 9 en 10.4
Thema 3 hfst 10 en 13 en bijlage 1 Thema 3 hfst 11 |
|
4 |
Student legt uit wat NAH is en hoe dit kan ontstaan
Student legt uit wat epilepsie is Student legt uit hoe iemand verlamd kan raken en wat er dan met het zenuwstelsel gebeurt Student legt uit wat CVA en TIA is Student legt uit wat afasie is Student benoemt verschillende vormen van afasie |
Niet-aangeboren hersenletsel Epilepsie, CVA, TIA verlamming,
Afasie |
Thema 1 H3
|
|
5 |
Student benoemt verschillende onderdelen van hart- en vaatstelsel
Student legt uit hoe het hart en vaatstelsel werkt Student benoemt aandachtspunten op het gebied van gezondheidsrisico’s voor hart- en vaatziekten Student geeft aan waar GVO op het gebied van hart- en vaatziekten zich op richt |
Anatomie hart en vaatstelsel
Hart en vaatziekten GVO op dit gebied |
Thema 1 H4
Thema 5 H19 https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie |
|
6 |
Student benoemt oorzaken van ziekten en aandoeningen
Student benoemt de kernpunten uit de infectieleer Student benoemt veel voorkomende infectieziekten Student legt uit hoe het immuunsysteem en weerstand van de mens werkt Student benoemt aandachtspunten bij het voorkomen van besmetting Student geeft voorlichting over het verbeteren van de weerstand |
Infectieleer en infectieziekten
Anatomie immuunsysteem GVO weerstand |
Thema 1 H4
https://www.tes.com/lessons/Cr6KofWP6o7ojw/anatomie-en-fysiologie
|
|
7 |
Student benoemt kinderziekten
Student benoemt geriatrische ziekten Student benoemt welvaartsziekten Student legt het verschil tussen objectieve en subjectieve symptomen uit Student benoemt voorbeelden van signaleren van verandering in de gezondheid Student legt uit wat mogelijkheden zijn voor doorverwijzing bij gezondheidsproblemen |
Ziekten en aandoeningen
Observeren en signaleren van verandering in gezondheid Doorverwijzen |
Thema 1 hfst 4.6
Thema 2 hfst 8.2 |
|
8 |
Student reproduceert en heeft inzicht in de kennis opgedaan in de voorgaande lessen.
|
Kennis-tentamen
|
Lesstof lesweek 1-7
|
|
9 |
Student geeft voorbeelden hoe gedrag veroorzaakt kan worden door fysieke problemen of ongemakken
Student oefent in het signaleren van veranderingen in gezondheidstoestand Student oefent in het beredeneren welke stappen ondernomen moeten worden Student oefent in het rapporteren van veranderingen in de gezondheidstoestand |
Gevolgen fysieke problemen voor gedrag
Signaleren veranderingen gezondheidstoestand Klinisch redeneren Rapporteren gezondheidstoestand |
Praktijksituatie: ‘Jeuk: ernstig of niet?’ en eigen casuïstiek omtrent signaleren (veranderingen) gezondheids-
toestand |
|
10 |
Student legt uit wat haar bevoegdheden zijn omtrent medicatie op haar werkplek
Student benoemt verschillende benamingen van geneesmiddelen Student legt uit wat er allemaal op een etiket en in een bijsluiter van medicatie staat Student legt uit wat de verschillende werkingen en bijwerkingen van medicatie kunnen zijn Student benoemt de verschillende toedieningsvormen van medicatie Student benoemt aandachtspunten bij het innemen en bewaren van medicatie |
Medicatie
|
Thema 7 hfst 29
|
|